مراقبت های بعد از پیکرتراشی

مراقبت های بعد از پیکرتراشی

مراقبت های بعد از پیکرتراشی

مراقبت های بعد از پیکرتراشی پس از انجام این جراحی بسیار مهم است که هم در کاهش عوارض پس از جراحی و نتایج تاثیرگذار است. این مراقبت ها شامل موارد مختلفی است که اغلب از سمت جراح حتما به زیباجو ذکر می‌گردد و باید رعایت شود. توصیه می‌شود که حتما قبل از انجام عمل پیکرتراشی در مورد این موارد و نکات مهم تحقیق کرده و اطلاعات خود را کامل کنید. در این مقاله به نکات مراقبتی پرداختیم و برای کسب آگاهی بیشتر، توصیه داریم که به این موارد اهمیت دهید.

مراقبت های بعد از پیکرتراشی

مراقبت های بعد از پیکرتراشی چیست؟

مراقبت های بعد از پیکرتراشی برای حفظ تناسب اندام و نتیجه عمل بسیار الزامی است. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم داشت:

📌 نیاز به استراحت مطلق:

افرادی که جراحی پیکرتراشی را انجام می‌دهند، یک الی دو روز بسته به شرایط در بیمارستان تحت مراقبت می‌مانند. بعد از آن فرد باید حتما در منزل به مدت ۸ روز استراحت مطلق داشته باشد و حتما فردی به عنوان همراه کمکی در کنار فرد باشد. شخص در این روز های اولیه نمی‌تواند به درستی به انجام فعالیت های خود بپردازد و نیاز دارد که حتما استراحت کافی داشته باشد تا قوای جسمی را بازیابی کند.

📌 اجتناب از سفر:

همانطور که ذکر شد، شما باید به مدت ۸ الی ۱۰ روز استراحت داشته باشید و بعد از این زمان حتما باید تحت معاینه مجدد پزشک قرار بگیرید. در این میان بهتر است که اگر برای این جراحی سفر انجام داده اید، برای بازگشت به شهر خود صبور باشید تا نتایج خوبی برایتان حاصل شود.

📌 مراقبت از درن:

درن که وظیفه خارج کردن خون و مایعات از بدن را دارد، نیاز به مراقبت داشته و حتما باید در این ناحیه بهداشت رعایت شود.

📌 تعویض پانسمان:

تعویض پانسمان یکی از مهمترین نکات مراقبتی است که همه افراد باید در منزل رعایت کنند. شما باید جای زخم خود را بشویید و سپس بعد از خشک کردن این نواحی، پانسمان را انجام دهید.

📌 عدم فعالیت بدنی:

شما باید در منزل به آرامی راه بروید و قدم بزنید تا خون لخته نشود اما نباید فعالیت بدنی داشته باشید. در مراقبت های بعد از پیکرتراشی، باید از انجام فعالیت های سنگین و ورزش خودداری کنید تا دچار عوارض پس از جراحی نشوید.

📌 عدم برقراری رابطه جنسی:

برقراری رابطه جنسی بعد از این عمل فشار زیادی به بدن وارد کرده و به همین دلیل تا یک ماه این فعالیت ها محدود و ممنوع خواهد بود.

📌 برطرف سازی ضعف:

معمولا تا چندین روز بعد از این جراحی، خصوصا در روز های اولیه دارای ضعف خواهید بود که بهتر است از نوشیدنی های طبیعی شیرین استفاده کنید و نگذارید این حال به سرگیجه برسد و ادامه پیدا کند.

📌 استفاده از سرویس فرنگی:

سعی کنید بعد از جراحی پیکرتراشی، حتما در چند روز اولیه از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید تا به محل بخیه ها فشار وارد نشود.

چرا مراقبت های بعد از پیکرتراشی اهمیت دارد؟

مراقبت‌های بعد از پیکرتراشی بسیار اهمیت دارند و در واقع بخش بسیار حیاتی و مهمی از فرایند بهبودی پس از عمل جراحی هستند. مراقبت ‌های صحیح و مناسب پس از پیکرتراشی بهبود عملکرد عروق و جریان خون را تسریع می‌کنند. با رعایت مراقبت ‌های صحیح، احتمال ایجاد مشکلات نظیر درد، خونریزی و … کاهش می‌یابد و شما به طور کلی تجربه بهتری از جراحی خواهید داشت. مراقبت های پس از پیکرتراشی می توانند بهبود و سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی بیمار را تسهیل کنند.

مراقبت های بعد از پیکرتراشی در هفته ابتدایی

مراقبت های بعد از پیکرتراشی در هفته های ابتدایی و روز های اولیه بسیار مهم است و حتما باید جدی گرفته شود تا عفونت در محل زخم ها ایجاد نشود و التهابات زودتر برطرف شوند. توجه داشته باشید که:

مراقبت های بعد از پیکرتراشی در هفته ابتدایی
  • در مورد نحوه خوابیدن خود از پزشک بپرسید.
  • دارو های مسکن را بیش از اندازه مصرف نکنید.
  • ساعت آنتی بیوتیک ها را جابجا نکنید.
  • در مصرف غذا زیاده روی نکنید.
  • تعویض پانسمان ها را جدی بگیرید.
  • بهداشت را رعایت کنید تا دچار عفونت نشوید.

نکات مهم در مراقبت های بعد از پیکر تراشی

در این بخش به برخی از نکات مراقبتی در راستای بعد از این جراحی می‌پردازیم.

✅ سعی کنید آب فراوان بنوشید تا زخم ها و بافت های آسیب دیده زودتر ترمیم شوند.

✅ رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا دچار یبوست و درد شکم نشوید.

✅ حتما برای جلوگیری از فشار از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید.

✅ برای کاهش درد ها و جلوگیری از ایجاد عفونت، دارو های خود را به موقع مصرف کنید.

✅ رژیم غذایی مناسب و توصیه شده توسط پزشک را مصرف کنید تا نتیجه عمل مورد دلخواه شما باشد.

✅ از بلد کردن اجسام و باشگاه رفتن تا دو ماه بپرهیزید.

نتیجه گیری:

مراقبت های بعد از پیکرتراشی مهم است و باید حتما جدی گرفته شوند تا نتیجه خوبی از این جراحی حاصل شود. حتما قبل از عمل در مورد این نکات مراقبتی بپرسید و تحقیق کنید تا بدانید که چه کارهایی ممنوع بوده و چه محدودیت هایی خواهید داشت. دکتر علیرضا تولیت تمامی موارد مراقبتی را به مراجعه کنندگان ذکر می‌کند.

سوالات متداول مراقبت های بعد از پیکرتراشی

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *