عفونت بعد از پروتز سینه

عفونت بعد از پروتز سینه

عفونت بعد از پروتز سینه

 عفونت بعد از پروتز سینه بر ماندگاری نتیجه عمل جراحی زیبایی پروتز سینه، تاثیر منفی می گذارد.  بسیاری از خانم ها برای بهبود فرم سینه و ایجاد تناسب اندام،  عمل جراحی پروتز سینه انجام می دهند. برخی خانم ها هم برای ترمیم سینه از دست رفته بعد از جراحی مرتبط با سرطان سینه، از این روش درمانی استفاده می کنند. پروتز سینه در انواع سیلیکونی و نمکی برای حجم دهی به سینه استفاده می شوند، این پروتزها باعث زیبایی ظاهر خانم ها می شود. در برخی موارد عفونت بعد از پروتز سینه ایجاد می شود که  منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی فرد می گردد.

در برخی موارد ماه ها و یا سال ها بعد از گذاشتن پروتز سینه، فرد مبتلا به عفونت بعد از پروتز سینه یا  عفونت محل جراحی می شود. باکتری هایی در اطراف پروتز قرار گرفته اند که به مرور زمان رشد و تکثیر می یابند و عفونت را ایجاد می کنند. عفونت ایجاد شده وارد خون شده و به سایر نقاط بدن منتقل می شود.  در این مواقع مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد می شود. خانم هایی که از پروتز استفاده می کنند، باید دقت کنند که به محض مشاهده تغییرات در سایز پروتز، حتما به پزشک مراجعه کنند. لازم به ذکر است سایز سینه می تواند در بروز عفونت بعد از پروتز سینه، تاثیرگذار باشد.

عفونت بعد از پروتز سینه

علت عفونت بعد از پروتز سینه چیست؟

جراحی پروتز سینه هم مانند سایر جراحی ها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. ایجاد عفونت بعد از پروتز سینه، یکی از مهمترین عوارض جراحی زیبایی سینه می باشد. پزشک متخصص برای پیشگیری از بروز عفونت، پروتز مورد استفاده و محل جراحی را به طور کامل استریل می کند. همچنین پزشک با تجربه، برای انتخاب محل مناسب برای جایگذاری پروتز، دقت می کند تا احتمال بروز عفونت به حداقل برسد.

 عفونت بعد از پروتز سینه به علل مختلفی ایجاد می شود. اولین و مهمترین علت ایجاد کننده عفونت، ورود باکتری همزمان با جایگذاری ایمپلنت داخل سینه می باشد. اگر پزشک محل جراحی و برش را به خوبی استریل و ضد عفونی نکند، باکتری ها از مسیر برش ایجاد شده وارد بدن فرد شده و عفونت ایجاد می شود.

یکی دیگر از علل ایجاد کننده ی عفونت بعد از پروتز سینه،  باکتری های موجود در داخل ایمپلنت می باشد. اگر پروتز دچار پارگی شود،  باکتری های موجود در داخل پروتزهای سینه سیلیکونی و یا محلول آب نمکی وارد بدن شده و عفونت ایجاد می شود.

در برخی مواقع عفونت بعد از پروتز سینه به علت استفاده از مواد تقویت کننده، ایجاد می شود. ماتریکس در مال بدون سلول یک نوع پوشش اضافی می باشد که برای ثابت نگه داشتن و بالا کشیدن پروتز استفاده می شود. با استفاده از این روش نتایج ظاهری بسیار خوبی به دست می آید ولی احتمال ایجاد عفونت نیز وجود دارد.

عفونت پروتز سینه

یکی دیگر از علل ایجاد کننده عفونت بعد از پروتز سینه، انجام پرتو درمانی برای معالجه بیماران، قبل و یا بعد از جراحی پروتز سینه می باشد. احتمال ابتلا به عفونت در این افراد به میزان دو برابر افراد عادی افزایش می یابد.

علایم عفونت بعد از پروتز سینه کدامند؟

برای انجام جراحی زیبایی جهت جلوگیری از بروز عفونت بعد از پروتز سینه،  باید با یک جراح پلاستیک ماهر مشورت کنید. همچنین نشانه های ابتلا به بیماری و یا وجود عفونت در بدن خود را بررسی کنید.  عفونت پروتز در برخی موارد بسیار خطرناک است و احتمال مرگ وجود دارد.

  • افزایش دمای بدن
  • التهاب و قرمزی پوست
  • التهاب اطراف سینه
  • ایجاد حالت تهوع و استفراغ
  • احساس خستگی زیاد
  • ترشحات از نوک پستان

در برخی مواقع نشانه های عفونت بعد از پروتز سینه با نشانه های بیماری آناپلاستیک لیمفومای سلول های بزرگ که نوعی سرطان خود ایمنی می باشد، یکسان است. به همین علت باید با مشاهده علائم عفونت، هر چه سریعتر به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

روش های درمانی عفونت پروتز سینه

پروتز سینه یک جسم خارجی است که در بدن قرار می گیرد، به همین علت ممکن است عوارض جانبی ایجاد شود. رعایت مراقبت های قبل و بعد از پروتز سینه در این امر تاثیر گذار است. عفونت بعد از پروتز سینه به دو نوع تقسیم بندی می شود که روش های درمان آنها متفاوت می باشد.

۱- برخی از عفونت ها برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی ندارد و با درمان آنتی بیوتیکی بهبود می یابند.

۲- نوع دوم عفونت به روش جراحی درمان می شود. در این روش بافت عفونی برداشته می شود. همچنین پروتز خارج شده و از روش تزریق چربی برای ترمیم و بازسازی استفاده می شود. 

پیشگیری از عفونت پروتز سینه

 انتخاب یک پزشک متخصص با تجربه و حاذق، مهمترین دلیل جهت پیشگیری از ایجاد عفونت بعد از پروتز سینه می باشد. پزشک با گرفتن شرح حال و بررسی سابقه پزشکی فرد می تواند عوامل خطرساز برای جراحی پروتز را شناسایی کند. طبق تحقیقات و بررسی ها، مشخص شده است که  دلایل مرتبط با بیمار بیشتر از وسایل اتاق عمل و تکنیک های مورد استفاده در جراحی،  زمینه ساز بروز عفونت می باشد.

  •  فراهم آوردن یک محیط استریل برای انجام جراحی موجب کاهش احتمال ایجاد عفونت و درد بیمار می شود.
  • خانم هایی که سیگار می کشند، باید دو هفته قبل از انجام جراحی، مصرف سیگار را قطع کنند.
  • خانم هایی که قصد انجام جراحی را دارند، باید کمتر از ۵۰ سال سن داشته باشند.
  • خانم هایی که اضافه وزن دارند، برای جلوگیری از بروز عفونت بعد از پروتز سینه، بهتر است وزن خود را  با رعایت رژیم های غذایی مناسب و ورزش کردن، کم کنند.
  • خانم هایی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، باید قبل از عمل فشار خون کنترل شده داشته باشند.
  • خانم هایی که مبتلا به دیابت هستند، باید قبل از انجام عمل قند خون خود را کنترل کرده و در محدوده ۷۰ الی ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر نگه دارند.
  • کسانی که مبتلا به کلسترول بالا هستند، هم باید قبل از عمل سطح چربی و کلسترول خود را تنظیم کنند.
  • خانم هایی که به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند و داروهای استروئیدی مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند.این خانم ها به مدت یک هفته قبل از عمل نباید از این نوع دارو استفاده کنند.

کلام آخر

خانم هایی با سن بالا ، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت بعد از پروتز سینه می باشند.  با بالا رفتن سن سطح کلاژن بدن کم می شود، در نتیجه بدن قدرت ترمیم و بازسازی زخم ها را ندارد. همچنین با تضعیف سیستم ایمنی، بدن توانایی مقابله با میکروارگانیسم های عفونی را ندارد. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *